Forsiden Hva er "bioskop"? Bilder Arkiv

Medias håndtering av Utøya-saken

06.nov.2011 @ 17:31 i Blogg 6 kommentarer

I begynnelsen av skoleåret vårt sa medielæreren at dette var en sak vi kunne ta opp på bloggene våre. Jeg forstår at det hadde vært mer passende å ta det opp på et tidligere tidspunkt, men jeg er som mange andre berørt av tragedien og jeg har ikke orket før nå. 

Det første jeg leste om Utøya leste jeg på dagbladet.no på polskt nett. Allerede her vil jeg påpekte det faktum at det er ganske fantastisk at jeg kan sitte i Polen, i et helt annet land enn Norge, men likevel få hyppige oppdateringer på nettet. Det er en mulighet man faktisk ikke hadde for bare et par tiår siden. Den nyheten jeg leste da var kort, enkel og grei. Det stod noe sånt som at "Politiet har fått inn meldinger om skyteepisoder på Utøya". Jeg kjente et stikk i bryset og ventet selvfølgelig på mer informasjon, for det er det man ønsker seg i slike situasjoner. Jeg hadde iallefall et intenst behov for å få vite hva som hadde skjedd og hvordan. 

På tidspunktet befant jeg meg på et sted med mange, mange andre nordmenn og etter eksplosjonen i Oslo begynte de å mistenke både Libya og Al Qaida. Jeg gjorde ikke det, jeg hadde ingen følelse av at noen av de stod bak i det hele tatt, noe det heller ikke var beviser for. Det jeg imidlertid vet er at internasjonal presse fort begynte å mistenke Al Qaida også, og dette er et aspekt jeg ønsker å kalle for "dårlig håndtering". Å åpent mistenke en organisasjon uten noen bevis på at det sikter mot at de har gjort det. 

Etterhvert kom det informasjon om hva som hadde skjedd, hvor mange som var omkomne og historiene til de som hadde vært der begynte å florere rundt på nettet. Jeg tror aldri noengang at nordmenn har vært så interesserte i nyheter, og jeg vet om mange som satt flere dager og bare så på nyhetene. Mediene var flinke til å få oss til å forstå hvor grusomt det som hadde hendt var uten å overdrive eller krenke noen. 



Etterhvert begynte mediene og vise kjærlighet og støtte fra rundt om i Norge og siden fra resten av verden. Jeg husker spesielt en artikkel jeg leste på vg.no hvor det var bilder fra rundt om i verden foran norske ambassader med masse blomster og kjærlighet til oss nordmenn. Mennesker forstod hva de skulle gjøre, også andre steder. Jeg fikk meldinger fra flere jeg kjente fra andre land som lurte på om det gikk bra med meg og familien min, så denne nyheten hadde virkelig en enorm rekkevidde. Det var godt at alle brydde seg så mye, jeg følte meg iallefall mindre alene når også mediene var med inn i litt av sorgen og sånn tror jeg mange andre har følt det også. 

Alt i alt vil jeg derfor si at mediene håndterte Utøya-saken på en ytterst god måte. Jeg kommer ikke på noe de i mine øyne kunne gjort annerledes, unntatt å la være å mistenke organisasjoner som ikke hadde noe med det å gjøre i det hele tatt. 

Hva synes du om måten mediene håndterte Utøya-saken? 

6 kommentarer

Postet av: anne marte

tror mye av grunnen til at slike organisasjoner ble nevnt var pga medias håndtering av resten av verden. media har som kjent sin egen virkelighet. den så kalte "medievidde virkeligheten" . bare se på afganista, irak osv. hvor ofte hører vi om al det grusomme som skjer der? hele tiden! men det fine? aldri.

go nettopp ford get skapes et slit bilde av den muslimske verden så er det lett å trekke konklusjonen at nettopp den terroren er kommet til norge også.

jeg satt selv og håpet at det ikke skulle være en muslimsk organisasjon, pga. medias håndtering.

jeg syne skanskje at det ekstreme fokuset på alt politiet kunne gjort annerledes var litt unødvendig. for min del ble det for mye.

ikke minst kunne jeg godt vært foruten alle forsidene med ansiktet til A.B.B. klint utover.
Dato: 06.nov.2011 Tid: 18:00 URL:

Postet av: Bioskop

Jeg er enig! Å klage på politiet i ettertid hjelper jo svært lite, og jeg kunne godt også være foruten det stygge ansiktet, men jeg tror mange var interessert i å lese om ham også, altså gav mediene den informasjonen det var forventet av dem at de skulle gi. I min ideele verden hadde det nok vært sånn at ingenting om ham ble nevnt i det hele tatt, men jeg tror iver etter å forstå hva som er kobla feil i det hodet var stor blant mange nordmenn.
Dato: 06.nov.2011 Tid: 18:05 URL: http://bioskop.blogg.no

Postet av: Ingebjørg

Synes som deg at mediene stort sett håndterte denne tragedien bra. Det var som du sa veldig rart å sitte i Polen og følge med på at også riksdekkende Polsk tv hadde nyhetssendinger flere dager i strekk hvor Utøya og Oslo var toppoppslag. Da vi reiste hjem og gikk til sengs på ferja i Østersjøen var TV på og et minneprogram var allerede ferdig utforma - det tok for seg blomsterhavene og viste bildene av de omkomne og savna. En av de siste det ble vist bilde av var Silje Fjellbu - kommer aldri til å glemme akkurat det..
Dato: 09.nov.2011 Tid: 12:58 URL:

Postet av: Marit

Jeg syns mediene taklet dette på en varierende måte. Jeg syns nok det var litt drastisk å intervjue noen som kanskje akkurat hadde sett noen blitt skutt. Ja, det er deres jobb å gi informasjon, men det finnes grenser. Jeg syns også at det ble bevist hvilke holdninger mediene har gitt oss i forkant. Svært mange har 100% sikre på at det var en ikke-norsk person som stod bak, noe som førte til drittslenging mot innvandrere i Norge. Jeg syns også at det ikke var spesielt positivt av de å leke "finn syndebukken". Jeg er nemlig av den oppfatning at alle som kunne gjorde hva de kunne for å hjelpe til. Like vel har mediene fått frem mye i lyset.
Dato: 09.nov.2011 Tid: 19:16 URL:

Postet av: Ida

Min tanke var også i hovedsak at mediene håndterte denne saken bra. Men så begynte jeg å reflektere litt over det og kom egentlig fram til noe annet - og som Marit sier, de taklet det på en varierende måte. Som det er nevnt her gikk mediene raskt ut med å spekulere på hvem som kunne sto bak det hele, og de trodde svaret var ganske enkelt - noe det skulle vise seg å ikke være. Så kom sannhenen om hvem som sto bak, og jeg synes mediene hadde en helt ok framstilling av sterke bilder og historier fra overlevende og rørende minnestunder hvor hele landet viste sin støtte til hverandre. Men så kom dette med at politiet kunne gjort slik og slik anderledes, og som det sies; det ble litt for mye. Dette var informasjon som mange tok sterkt innover seg, og unødvendige tanker som "tenk om det hadde blitt gjort sånn og sånn" blir forterket. Det blir veldig sårt og unødvendig for de pårørende, og landets befolkning ellers. Men, mediene bruker sine strategier for å få lesere - og det er jo klart folk vil lese artikler med slike sterke overskrifter. Så altså; jeg mener mediene var flinke til å la de pårørende få fortelle om sine opplevelser slik de veldig gjerne ville, men at resten ofte ble litt mye i de verste tider. Litt forhastede beslutninger, litt mye bilder av ABB og litt mye kritikk av politiet - som rett og slett ble undøvendig og sårt etter min mening.
Dato: 09.nov.2011 Tid: 21:21 URL: http://boblibob.blogspot.com

Postet av: Sigrid

Det er jeg helt enig i! Som jeg nevnte i innlegget synes jeg også det var fryktelig dumt av dem å trekke slike konklusjoner før de visste noe. "Tenk om det hadde blitt gjort slik og slik" er alltid tanker som dukker opp i vanskelige situasjoner og det er sårt og unødvendig, det er det. Særlig det med politiet er jeg enig i, de hadde nok å ta seg av og de trengte ikke å kritiseres ettersom ingenting ble bedre av det. Det Marit nettopp sa om at det er drøyt å få folk som nettopp har sett noen bli skutt til å snakke om det er jeg på en måte enig i, og på en annen måte ikke. De kunne nok ha valgt å ikke snakke om det, samtidig som jeg tror det fungerte terapatisk (? altså som terapi) for dem. ABB kunne jeg nok spart meg for ja, og det var det mange andre som kunne også, jeg vet blandt annet at det var populært å snu avisene i butikkene rundt om i landet dersom han var på den, samtidig som jeg tror folk virkelig ville vite mye om ham ble det kanskje litt ekstremt. Altså, halvparten hadde vært mye mer enn nok for min del. Antagelig er det det at det solgte, og avisene er dessverre veldig opptatt av nettopp det.
Dato: 10.nov.2011 Tid: 19:44 URL: http://utvei.blogg.no

Skriv en ny kommentar

  • Bioskop 17, Nore og Uvdal
    Jeg heter Sigrid, blir straks 18 og går siste året på studiespesialisering, hvor jeg har media. Jeg kan bli sterkt provosert, veldig engasjert og veldig rørt av mediene våre. Bloggen er medierelatert, men det betyr på ingen måte at den er uinteressant. Enjoy!
  • Jeg har media på skolen, og vi har fått beskjed om å lage en blogg i mediafaget, slik at vi kan vise kompentansen vår her også. Hittil har jeg posta mest nyheter og tanker rundt dem, men anser det som greit også ettersom media handler mye om nyheter og informasjon.
  • Bioskop (ikke biskop!) er det fremviserapparatet Max Skladanowski brukte da han i April 1896 viste frem levende bilder på Circus Varieté i Norge for en offentlig forsamling for første gang. Publikum fikk se en femten minutter lang film, som var satt sammen av dans, bryting, akrobatikk og humoristiske innslag.
hits