Forsiden Hva er "bioskop"? Bilder Arkiv

Driver mediene aktivt med rasisme?

05.feb.2011 @ 14:46 i Blogg 7 kommentarer

(I går var hele bygda vår på tidenes russefest og i bilen på vei ned igjen kom vi i snakk om rasisme, og der kom også dette fram)

Mediene gir oss et forvrengt bilde av våre nye landsmenn.  Når du leser en nyhet som heter "Mann knivstukket i Oslo", hvilke hudfarger ser du da for deg på de involverte? De aller fleste av oss, ser nok for oss at de er mørke etter å ha lest utallige slike nyheter tidligere. Kan vi til en viss grad skylde på mediene for stereotypiene de aller fleste nordmenn har i hodene sine om at innvandrere snylter på skatten, skyter og knivstikker?

For tenk, hvor ofte står det noe positivt om innvandrere i avisene? Min erfaring er at det er svært sjeldent og hvis det gjør det blir det ikke lagt vekt på at de er av utenlandsk opprinnelse, hvilket det blir når noen av utenlandsk opprinnelse gjør noe kriminelt, og er dette riktig?



Kan Norge noen gang bli sånn her, isåfall; Hva må til for at det skal skje og må mediene gjøre noe drastisk?

 

7 kommentarer

Postet av: Marit

Jeg tror at mediene som er en så stor påvirkning for oss må ta det første steget for at de andre skal følge etter. Hvis de begynner å likestille (vise like mye respekt til alle), blir det lettere for alle andre å se at det ikke er bare innvandrere som skyter og knivstikker. Mediene må også være enda klarere på å skille "vanlige" innvandrere fra ekstrimistene(?). Da blir det lettere å ikke skjære alle over en kam.
Dato: 06.feb.2011 Tid: 11:04 URL: http://hatpeople.blogspot.com/

Postet av: Vegard

Jeg er helt enig med Marit, mediene må ta det første steget for at alle andre skal følge etter. Selv om jeg tror situasjonen vil forbedre seg (til en viss grad) uansett hva mediene kommer til å gjøre i og med at vår generasjon kanskje er litt mer åpne og har mer innsikt i hva mediene faktisk driver med.
Dato: 06.feb.2011 Tid: 23:50 URL:

Postet av: Viel

Jeg er enig i at mediene burde ta det første steget. Dessverre trur jeg det aldri kommer til å skje. Det handler tross alt om profitt, og hvor mange blir fenga av fete headlines med "Muslimer velger høyere studier" eller "Norsk integrering gir resultater" kontra skandaløse overskrifter som "Innvandrere fullfører ikke utdanning - belastning for den norske økonomien?" og selvsagt knivstikkingene?

Sjukt hvordan folk kun vil lese om skandaler... :S
Dato: 07.feb.2011 Tid: 23:34 URL: http://viiel.wordpress.com

Postet av: ola

Jeg har innvandrerbakgrunn: av mine 4 oldeforeldre på morssida var ei skotsk og to svenske. Forrige søndag dreiv Unni Lindell og leita opp røttene sine på TV. Hun fant ut at hun var av svensk avstamning på farssida, for hennes røtter var i den svenske innvandringa til Norge på slutten av 1800-tallet. I programmet blei det lest opp hvordan disse innvandrerne blei beskrevet i media. De var arbeidsky, løgnaktige og hadde dærlig moral. Ja, det var så ille at i enkelte områder i norske byer våga ikke nordmenn seg til å ferdes av frykt for fyll og slåssing blant svenskene.

Vi har innført et merkelig begrep de siste åra: første-, andre- og tredjegenerasjons innvandrer. Bestefaren min var født i Norge av svenske foreldre. Han så aldri på seg sjøl som andregenerasjons innvandrer, men som norsk. Jeg tror begrepene vi bruker hindrer integrerering. En person som er født i Norge, får norsk statsborgerskap og er norsk. At foreldra hans gir han ekstra kulturell ballast i forhold til mange andre, er det som skaper et dynamisk samfunn. Uten nye impulser stagnerer vi. Ja, det blir konflikt, men det er normalt i et samfunn som ikke står stille. Vi på bygda er i mange konflikter med byinteresser og bykultur. Dere som er unge, har mange konflikter med min generasjon. For meg er det et sunnhetstegn, ikke det motsatte.
Dato: 08.feb.2011 Tid: 14:18 URL:

Postet av: Sigrid

Enig med deg, Marit!

Viel, du har jo helt rett! Så klart vil vi se andres feil! :S

Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener, Ola. Altså, det blir konflikter fordi samfunnet er i utvikling, men et såpass grovt brudd på menneskerettighetene som mediene (nå, kanskje) driver med, blir vel ikke riktig uansett..?
Dato: 09.feb.2011 Tid: 11:23 URL: http://bioskop.blogg.no

Postet av: hahahahva

>Mediene gir oss et forvrengt bilde av våre nye landsmenn. Når du leser en nyhet som heter "Mann knivstukket i Oslo", hvilke hudfarger ser du da for deg på de involverte? De aller fleste av oss, ser nok for oss at de er mørke etter å ha lest utallige slike nyheter tidligere.

Altså, eg veit at dette er kva du har lesi i sosiologi-boka di eller i SV sitt programhefte eller kvar no enn, men sanninga er dette: Alle veit at innvandrarar generelt har større problem med å følgja samfunnet sine normer, uansett om du er nordmann i Japan eller pakistanar i Noreg. Kriminalitet er difor i større grad utbreidd hjå desse gruppene. Dessutan er samfunn med stort mangfald notoriske for å ha stor ustabilitet og sosial uro, uansett om det gjeld mangfald gjennom hudlet, språk eller religion. I tillegg har muslimar generelt eit meir valdeleg livssyn enn nordmenn flest; akkurat som at nordlendingar bannar meir enn andre nordmenn. Muslimar har sin eigen kultur som ofte ikkje samsvarer med tradisjonell norsk kultur - faktisk står det ganske mykje i koranen som vil få dei fleste til å reagera.

Vel, poenget mitt er dette: Media går nesten aldri aktivt ut for å få folk til å hata minoritetar. Slik har det aldri vori, trass i at mange sosialistar gjerne vil at du skal tru det. Profesjonelle journalistar må nemleg ha høgare utdanning, og nordmenn med høgare utdanning er grovt sett langt meir venstrevridde enn høgrevridde. Det er dermed ikkje logisk at journalistar generelt skulle vilja spreia FrP-politikk. Journalistane våre skriv *nyhende*, nyhende som sel aviser, og å tvinga journalistar til å skriva meir positivt om innvandrarar er lite anna enn politisk sensur og hindring av eit fritt samfunn.
Dato: 15.feb.2011 Tid: 21:10 URL: http://hahahahva.blogg.no

Postet av: Bioskop

Bare en tanke, altså. Og jeg synes den er påfallene. Kanskje du til og med mener det du mener fordi mediene har fått deg til å mene det? Huh? Skremmende.
Dato: 16.feb.2011 Tid: 10:19 URL: http://bioskop.blogg.no

Skriv en ny kommentar

  • Bioskop 17, Nore og Uvdal
    Jeg heter Sigrid, blir straks 18 og går siste året på studiespesialisering, hvor jeg har media. Jeg kan bli sterkt provosert, veldig engasjert og veldig rørt av mediene våre. Bloggen er medierelatert, men det betyr på ingen måte at den er uinteressant. Enjoy!
  • Jeg har media på skolen, og vi har fått beskjed om å lage en blogg i mediafaget, slik at vi kan vise kompentansen vår her også. Hittil har jeg posta mest nyheter og tanker rundt dem, men anser det som greit også ettersom media handler mye om nyheter og informasjon.
  • Bioskop (ikke biskop!) er det fremviserapparatet Max Skladanowski brukte da han i April 1896 viste frem levende bilder på Circus Varieté i Norge for en offentlig forsamling for første gang. Publikum fikk se en femten minutter lang film, som var satt sammen av dans, bryting, akrobatikk og humoristiske innslag.
hits